KERJA KURSUS
BMM 3106
PEMULIHAN DAN PENGAYAAN PENGAJARAN
BAHASA MELAYU
SEKOLAH RENDAH
PERBEZAAN PELAKSANAAN AKTIVITI
PEMULIHAN DALAM KELAS BIASA DAN
PEMULIHAN KHAS .
PENDAHULUAN
Kemahiran
asas membaca, menulis dan mengira (Asas 3M) adalah merupakan satu kemahiran
yang amat penting kepada semua murid. Penguasaan Asas 3M ini amat penting
kepada murid tatkala mereka mula melangkah masuk ke darjah, Murid yang dapat
menguasai Asas 3M akan mudah mengikuti proses pengajaran dan pembelajaran. Program-program
Kementerian Pelajaran Malaysia seperti LINUS (Literacy And Numeracy Screening) yang lebih menekankan kepada penguasaan
bahasa dan aspek pengiraan.
Y.A.B
Menteri Pelajaran, Tan Sri Dato’ Hj. Muhyiddin Bin Mohd. Yassin telah
membentangkan Bidang Keberhasilan Utama (National
Key Result Area’s-(NKRA) , Kementerian Pelajaran Malaysia. Dalam
pembentangan tersebut Kementerian telah diamanahkan untuk mengawas, melaksana
dan menyelaras program LINUS tersebut. Pihak kementerian harus mempastikan semua murid yang tidak ada masalah
pembelajaran dapat menguasai kemahiran membaca, menulis dan mengira selepas
tiga tahun mengikuti pendidikan tiga tahun di peringkat rendah. Kelas LINUS
adalah merupakan penambahbaikan daripada program Kelas Intervensi Awal Membaca Dan Menulis
(KIA2M) untuk Tahun 1 yang dilaksanakan mulai tahun 2006, Buku Panduan
Pelaksanaan Program Pemulihan Khas, (1999)
Perkembangan
Teknologi Maklumat yang semakin pesat menyedarkan kita bahawa murid-murid ini
perlu mengikut arus perkembangan terkini. Mahu tidah mahu sebagai seorang guru,
kita harus bingkas, lakukan sesuatu untuk menyelamatkan anak-anak murid kita
dari terus ditinggalkan arus kemajuan yang tidak ada penghujungnya.
Menyedari
hakikat ini, pada bulan November 1998, Jabatan Pendidikan Khas, Kementerian
Pendidikan Malaysia telah mengadakan mesyuarat dan bengkel untuk menghasilkan
Buku Panduan Pelaksanaan Program Pemulihan Khas. Jawatankuasa Khas ini yang
terdiri daripada pegawai-pegawai daripada Kementerian Pendidikan, Jabatan
Pendidikan Negeri, pensyarah-pensyarah Maktab Perguruan Darul Aman (IPDA), Guru
Besar dan Guru Pemulihan Khas telah mendokumentasikan sebuah buku yang dapat
digunakan dan dijadikan panduan oleh guru-guru pemulihan.
KONSEP PENDIDIKAN PEMULIHAN
Program Pemulihan Khas ialah
satu usaha mengatasi masalah murid yang menghadapi kesulitan pembelajaran
khususnya dalam menguasai kemahiran asas membaca, menulis dan mengira.
Pendidikan pemulihan adalah sebagai satu cabang daripada sebahagian
pendidikan imbuhan.Ianya juga disebut sebagai ‘Remedial education’ di dalam bahasa Inggeris iaitu suatu bentuk
pendidikan khas kepada kanak-kanak atau pelajar yang menghadapi masalah atau
kesulitan pembelajaran dalam mata-mata pelajaran tertentu sahaja. Pendidikan
Pemulihan berbeza daripada pendidikan atau pengajaran biasa. dan
Guru yang mengajar kelas
pemulihan adalah guru yang terlatih khas untuk kelas pemulihan. Kelas pemulihan
selalunya lebih kecil daripada kelas biasa. Aktiviti yang dijalankan juga khas
iaitu menepati kehendak ‘ menjadikan pulih ‘.
Pendidikan Pemulihan adalah
satu bentuk pendidikan untuk membetulkan sesuatu yang kekurangan atau
membetulkan sesuatu yang tidak betul atau sesuatu yang cacat.
DEFINISI PENDIDIKAN PEMULIHAN
Dalam
memberi pendefinisian tentang pemulihan, banyak pihak memberikan pendefinisian
yang berbeza-beza tentang istilah atau perkataan “pemulihan”. Namun ianya
mempunyai maksud yang sama. Antara pendefinisian yang dimaksudkan ialah;
Kamus
Dewan, Edisi Keempat, (2005) mentakrifkan
“Pulih” bermaksud kembali seperti biasa (keadaan semula). “Pemulihan”
bermaksud perbuatan memulihkan, pengembalian kepada keadaan semula. Dalam
konteks ini konsep pemulihan merujuk kepada kanak-kanak yang menghadapi masalah
dalam pembelajaran. Pembelajaran pemulihan biasanya dikaitkan dengan usaha
untuk memperbaiki sesuatu kekurangan atau memperbetul sesuatu.
Pusat Perkembangan
Kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia, (1984):
Mendefinisikan pemulihan sebagai langkah-langkah
khusus yang dijalankan untuk membantu murid yang menghadapi masalah
pembelajaran tertentu dalam kemahiran asas membaca, menulis dan
mengira...hendaklah dipulihkan sebaik sahaja masalah tersebut dapat dikesan dan
ditentukan.
Menurut
Sharifah Alwiah Alsagoff, (1983), dalam BMM 3106
Modul Pengayaan Dan Pemulihan menyatakan satu
tindakan khusus yang diambil untuk mengatasi keperluan pendidikan murid yang mengalami
kesusahan dari segi pembelajaran dalam darjah khas di sekolah
biasa, di pusat khusus yang diasingkan daripada sekolah biasa dan dalam darjah untuk pengajaran.
Ishak
Harun dan Koh Boh Boon, (1983) dalam BMM 3106 Modul Pengayaan Dan Pemulihan
mentafsirkan pemulihan merupakan perkhidmatan khas untuk memenuhi
keperluan kanak-kanak yang menghadapi pembelajaran di sekolah biasa.
OBJEKTIF PENDIDIKAN PEMULIHAN
Ada beberapa objektif program pemulihan. Antaranya ;
1.
Membantu murid-murid yang tidak dapat menguasai kemahiran asas
3M iaitu membaca, menulis dan mengira.
2.
Memberi perhatian yang sewajarnya kepada murid-murid yang
menghadapi masalah pembelajaran dengan mengenalpasti tahap kebolehan mereka.
3.
Mempastikan murid-murid dapat belajar dalam sistem persekolahan
biasa.
4.
Membantu murid-murid memperkembang konsep kendiri dan sikap
ingin belajar.
5.
Memberi bantuan kepada murid-murid yang bermasalah dalam
pembelajaran dengan mengubah sikap daripada negatif kepada positif.
6.
Penekanan terhadap emosi, mental, sosial dan intelek murid-murid
diutamakan agar mereka dapat melupakan permasalahan yang mereka hadapi sewaktu
berada dipersekitaran rumah mereka.
7.
Memberi peluang kepada murid untuk merasakan keseronokan dan
kegembiraan atas pencapaian pembelajaran mereka.
PERBEZAAN PELAKSANAAN AKTIVITI PEMULIHAN DI DALAM KELAS BIASA
DAN PEMULIHAN KHAS.
PEMULIHAN KELAS BIASA
Pemulihan Kelas Biasa dilakukan kepada murid-murid yang lemah
dalam penguasaan kemahiran-kemahiran yang perlu dicapai. Mereka terpaksa
bersaing dengan murid-murid yang cerdik untuk mencapai hasrat serta objektif sukatan
pelajaran yang sama. Di dalam kelas biasa guru memperuntukkan ruang waktu untuk
memberi pemulihan kepada murid-murid ini. Murid perlu didedahkan dengan situasi
sebenar dan pengalaman konkrit agar mereka dapat memahami konsep pembelajaran
dan dapat membina mental yang kukuh.
Melalui pemulihan dalam kelas ini murid yang lemah akan
merasakan diri mereka dihargai. Guru akan menumpukan perhatian kepada mereka.
Kesedaran ini merupakan satu kesan psikologi yang amat tinggi kepada mereka.
Mereka tidak merasakan diri mereka diabaikan.
Guru yang memahami permasalahan murid akan merasakan perlunya
perhatian yang lebih kepada murid-murid ini. Pendekatan dan kaedah perlulah
dicari agar pengajaran dan pembelajaran tercapai objektifnya. Hubungan yang akrab
juga akan terjalin antara guru dengan murid tersebut.
PROSES PENGAJARAN PEMULIHAN KELAS BIASA
1. Pelaksanaan Dalam Kelas Biasa.
Biasanya dilaksanakan di dalam kelas selepas sesuatu pengajaran
dan pembelajaran berlaku. Dilaksanakan pada setiap mata pelajaran.
2. Penumpuan
Penumpuan diberikan kepada murid-murid yang tidak dapat
menguasai kemahiran pembelajaran hari itu. Mereka akan diberi pemulihan secara
langsung.
3. Menjimatkan Masa
Guru hanya bertumpu kepada kelas
tersebut sahaja. Tumpuan guru hanya
kepada murid tertentu dan tidak banyak masa digunakan untuk sesi
ini.
4. Naluri Kanak-Kanak
Seperti yang kita sedia maklum bahawa
murid-murid ini suka bergaul. Melalui
pergaulan ini, penambahan kebolehan
murid akan meningkat.
Ini juga akan memperkembangkan lagi pengetahuan mereka.
5. Semangat Kerjasama
Guru member peluang kepada murid untuk melakukan aktiviti. Aktiviti
yang dilaksanakan seperti mengadakan perbincangan atau mengutarakan pendapat
akan melahirkan semangat kerjasama dan saling bantu membantu dikalangan
murid-murid ini.
6. Kesempatan Bertanding
Sebagai mana naluri murid-murid, mereka suka akan pertandingan. Guru
harus memahami naluri ini. Dengan adanya naluri seumpama ini akan memberi
sesuatu yang positif kepada mereka. Pujian dan imbuhan daripada guru.
Guru hanya bertumpu kepada kelas
tersebut sahaja. Tumpuan guru hanya
kepada murid tertentu dan tidak banyak masa digunakan untuk sesi
ini.
4. Naluri Kanak-Kanak
Seperti yang kita sedia maklum bahawa
murid-murid ini suka bergaul. Melalui
pergaulan ini, penambahan kebolehan
murid akan meningkat.
Ini juga akan memperkembangkan lagi pengetahuan mereka.
5. Semangat Kerjasama
Guru member peluang kepada murid untuk melakukan aktiviti. Aktiviti
yang dilaksanakan seperti mengadakan perbincangan atau mengutarakan pendapat
akan melahirkan semangat kerjasama dan saling bantu membantu dikalangan
murid-murid ini.
6. Kesempatan Bertanding
Sebagai mana naluri murid-murid, mereka suka akan pertandingan. Guru
harus memahami naluri ini. Dengan adanya naluri seumpama ini akan memberi
sesuatu yang positif kepada mereka. Pujian dan imbuhan daripada Cara-cara yang biasanya digunakan untuk mengenal pasti pelajar-pelajar
lambat ialah seperti pemerhatian,
pentafsiran rekod prestasi dan rekod
profil, ujian kertas dan pensil, latihan
harian, soal jawab dan temu bual dengan guru darjah dan
ibu bapa.
Maklum balas yang diperolehi melalui cara-cara tersebut dapat memberi gambaran tentang pelajar-pelajar yang
Maklum balas yang diperolehi melalui cara-cara tersebut dapat memberi gambaran tentang pelajar-pelajar yang
belum menguasai konsep dan kemahiran yang telah diajar
oleh guru.
Murid-murid Tahap 1 dan tahap 2 yang tidak dapat menguasai kemahiran dipilih untuk mengikuti pengajaran dalam kelas biasa.
Murid-murid Tahap 1 dan tahap 2 yang tidak dapat menguasai kemahiran dipilih untuk mengikuti pengajaran dalam kelas biasa.
11. Penganalisaan Masalah
Cara yang digunakan untuk menganalisis masalah
pembelajaran ialah dengan memerhati cara pelajar menjalankan aktiviti-aktiviti
pembelajaran. Misalnya dengan memerhati bagaimana seseorang pelajar menjalankan
operasi tambah atau tolak, guru dapat menentukan jenis-jenis masalah matematik
yang dihadapi oleh seseorang pelajar.
12. Perancangan
12. Perancangan
Perancangan program pemulihan hendaklah berasaskan keperluan-keperluan pelajar iaitu
aktiviti-aktiviti pembelajaran hendaklah bertujuan untuk mengatasi segala
masalah pembelajaran yang telah dikenal pasti.
13. Sesi Ujian
PEMULIHAN KHAS
Kelas Pemulihan Khas merupakan salah satu daripada keperluan
asas yang perlu disediakan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Kebiasaannya
murid-murid yang lemah dalam kelas biasa akan dibawa masuk ke kelas pemulihan
khas. Murid-murid ini akan diberi pendidikan pemulihan.
Dalam Kelas Pemulihan Khas ini, murid-murid akan ditempatkan di
bilik khas. Bilik ini akan digunakan sepenuhnya untuk sesi pengajaran dan
pembelajaran yang berkaitan dengan pemulihan.
1. Kelas Khas
Pemulihan Khas diadakan di dalam bilik khas yang mempunyai
kelengkapan bahan pemulihan khas.
2. Memenuhi Keperluan
Satu jenis pendidikan yang cuba memenuhi kehendak mereka yang
menghadapi masalah pembelajaran iaitu
kegagalan belajar yang tidak dapat ditentukan. Faktornya
termasuklah persekitaran dan pengalaman hidup masing-masing.
3. Penguasaan Asas Kemahiran 3M
Murid yang telah menguasai asas kemahiran 3M akan meneruskan
pembelajaran di kelas biasa. Ini akan menambah sikap positif di kalangan murid
dan keyakinan diri terhadap
pembelajaran.
4. Skop Kajian
Skop kajiannya tertumpu kepada penguasaan murid terhadap sesuatu
subjek dengan menggunakan bahan maujud.
5. Pemilihan Murid Ke Kelas Pemulihan
Khas.
Murid-murid yang menghadapi masalah dalam pembelajaran di dalam
kelas biasa, maksudnya tidak dapat menguasai asas kemahiran 3M akan dimasukkan
ke kelas pemulihan khas.
6. Pemilihan Guru
Untuk mengendalikan kelas pemulihan khas, pihak Kementerian
Pelajaran telah menyediakan guru yang telah dilatih khas di IPG. Guru-guru yang
telah mengendalikan kelas pemulihan telah
7. Perbezaan
Perbezaan minat, pengalaman, bakat dan
gaya belajar murid mengakibatkan segolongan daripada mereka lebih
lambat atau
terkebelakang menguasai sesuatu kemahiran berbanding rakan sebaya mereka.
8. Objektif Kelas Pemulihan Khas
Penubuhan kelas pemulihan khas adalah bertujuan untuk
menyelesaikan masalah pembelajaran seawal mungkin supaya tidak menjadi kronik
dan berterusan hingga ke Tahap 2 sekolah rendah dan ke sekolah menengah.
9. Tujuan Dan Kemudahan
Menggunakan masa, tenaga dan alat pengajaran dengan
sebaik-baiknya untuk mencapai objektif pengajaran.
Guru dapat menggunakan bahan yang disediakan dengan berkesan.
Guru dapat mewujudkan suasana pengajaran yang menyeronokkan dan
menggalakkan.
10.Bagaimana
Kelas Pemulihan
Diadakan
Murid kelas pemulihan khas bolehlah diambil dari kelas biasa.
Murid tersebut mestilah antara 3 hingga 4 orang. Ini bagi sekolah yang
mempunyai dua kelas bagi sesuatu darjah.
Setiap sesi pembelajaran hendaklah tidak melebihi 15 orang
murid.
Bagi sekolah yang mempunyai satu kelas bagi setiap darjah, guru
pemulihan khas bolehlah mengambil murid dari kelas lain. Tetapi jumlahnya tidak
lebih dari 15 orang.
Sekiranya ianya dari satu kelas sahaja, murid tersebut mestilah
tidak melebihi 6 orang murid.
Perbincangan antara Guru Pemulihan Khas, Guru Besar dan guru
mata pelajaran boleh dilakukan untuk memilih murid memasuki kelas pemulihan
khas.
11.
Jadual Guru
Guru Pemulihan Khas hanya diperuntukkan masa 990 minit. Masa
persediaan dan pemilihan bahan diperuntukkan 120 minit. Masa ini dimasukkan ke
dalam jadual waktu.
12.
Pemilihan Subjek
No comments:
Post a Comment